Wednesday, August 8, 2012

Rahmat Illahi.

Dah 19 hari rupanya kita berpuasa. Syukur kerana masih diberi peluang untuk menikmati keberkatan bulan ramadhan ni. Kini kita bakal menghadapi sepuluh ramadhan terakhir. Aku baru je baca artikel tentang '10 Ramadhan terakhir'. 10 Ramadhan terakhir ni..kita perlu memaksimumkan ibadah kita pada Allah. Berdoa pada Allah, mintak dengan Allah moga
dihapuskan dosa-dosa kita. Semoga diteguhkan iman kita untuk terus ibadah. InsyaAllah.

Aishah, ra dengan dia, berkata: Aku pernah bertanya Rasulullah saw: ‘Wahai Rasulullah, jika aku tahu bila malam adalah malam Qadar, apakah yang perlu aku katakan semasa doa?’ Baginda berkata: “Katakanlah: Wahai Allah, Engkau adalah Pemaaf dan suka memaafkan, maka maafkan aku. “(Ahmad, Ibn Majah, dan Tirmidzi).

Thats it. Kalau nak tahu banyak lagi tentang '10 Ramadhan Terakhir' ni.. rajin-rajinlah meng'google. :D So far puasa kali ni.. aku jarang pergi bazaar. Boleh kira berapa kali je. Kalau
pergi pun.. beli 1 jenis makanan je. Lepas tu balik. Sebab aku rasa.. makan je lah macam biasa. Macam kita makan time hari tak puasa. Kalau makan nasik.. makan je nasik tu. Takde pulak siap dengan kuihlah..buburlah..air 2 3 jenis lah.. takde pulak kan? Membazir je nak membeli macam-macam lepas tu makan sampai rasa nak muntah balik. :D


Persiapan raya pun biasa-biasa je. Belikan baju sepasang untuk mak,ayah dan adik-adik. Untuk diri sendiri pun sepasang je. Tema tahun ni merah/pink. First time keluarga aku nak pakai baju ikot warna tema ni. Selalunya lain-lain. Mak ayah samalah. Kami adik beradik ni.. lain-lain. Almaklumlah..citarasa berbeza. Hehe. Actually.. aku sebenarnya dalam debar. Macam manalah agaknya raya ni nanti. Hue. hue. hue. Debar dengan Ogos dan seronok dengan september! :D Semoga segalanya berjalan dengan baik. Amiin.


18 Ramadhan. Langit kembali Indah. Seolah hamparan gula kapas. Subhanallah.

2 comments: